Home Algemene info Contact Lidmaatschap Evenementen IvacNieuwsbrief
Vraag & Aanbod Foto-album Mijn auto Sponsors Links

De auto van Louis Franssen

 

 

 

Citoen AC4

Bouwjaar: 1929
Gewicht: 1230 kg.

Motorinhoud: 1600 cc
Aantal pk: 32 pk bij 3000 toeren

Van deze AC4  zijn tussen 1928 en 1933 134.000 exemplaren gebouwd

 

 

Louis kocht zijn AC4 in 1976 van een Maastrichtenaar die de auto zelf had willen restaureren.
De auto kwam via via uit het Franse Landres en had nog een origineel Frans kenteken (635 AJ 55). Het was een zwarte C4 met zeer veel plamuurplekken en poreuze banden. Het dashboard en de bekleding verkeerden in staat van ontbinding.

Een grondige restauratie was nodig.

 

 

 

Louis pakt deze restauratie grondig aan. De wagen wordt body off gerestaureerd, met hulp van een carroseriebedrijf, een revisie van motor en versnellingsbak, een stoffeerder uit Susteren (bekend met het bekleden van old-timers) en de hulp van zijn aanstaande schoonzoon, die de auto wilt gaan gebruiken voor de op hande zijnde bruiloft.

Uiteindelijk staat de Citroen in april 1999, 23 jaar na aankoop, als nieuw te stralen.

 

 

De auto van Lei Raeven

 

Packard Staight eight 1100 sedan, type 703

Bouwjaar: 1934
Gewicht: 2340 kg.
Oorspronkelijke prijs: $ 1970,-- tot $ 2350,-- afh. van de uitvoering
Wielbasis: 129,5 inch (ca. 3,30 mtr)(kleinste uitvoering van
                                                                                     dat bouwjaar)
Motorinhoud: 5,25 ltr, verdeeld over 8 cylinders
Aantal pk: 120 pk
Bore, stroke: 3,2 x 5
Voertuignr.: 703-1166

Van de vanaf 1931 tot 1935 gebouwde Packards (zo'n 76.700) zijn er naar schatting ca. 1400 over. Van het getoonde model rijden er in Nederland nog slechts 2.
Volgens de in bezit zijnde geschiedenis werd de auto al in 1987 voor $ 45.000,-- verhandeld op een beurs en verkocht aan een zekere Rick Cole in Newport Beach, USA.

 

 

 

 

Zelf kocht ik de auto van een Belgische handelaar, middels tussenkomst van ons aller bekende Jules Coenen, in het jaar 1999.
Door de verzekering is de Packard getaxeerd op 70.000,--, omdat dergelijke auto's uniek dreigen te worden.

Het is een groot genot om in zo'n auto over 's Heren wegen te zoeven, als je er maar voor zorgt dat de wielen blijven draaien, want er zit (nog) geen stuurbekrachtiging in. Wel moet je vaak de claxon gebruiken, omdat de auto zo geruisloos loopt dat de mensen je niet altijd horen aankomen.

De Packard wordt vaak ingezet voor trouwpartijen en daarnaast rijd ik er elk jaar eindexamenkandidaten mee naar het schoolverlatersbal. Dan wordt de auto steevast met luid applaus verwelkomd en veel gefotografeerd.

 

Naast het lidmaatschap van de IVAC ben ik ook nog lid van de O.C.C.C. in Heel, bij de speciale afdeling "Veteranen".

O.C.C.C. staat voor Oldtimer and Classic Car Club.
Deze club heeft een speciale afdeling voor echte vooroorlogse auto's, omdat men met dit soort auto's NOOIT echt hard rijdt.
Zou men met dit soort oude automobielen met een normale oldtimerclub mee rijden, dan komt men pas op de pauzeplaats aan, als de anderen alweer vertrekken.

Wij rijden ook steeds on kolonne en blijven bij elkaar. We rijden slechts bij uitzondering harder dan 50 60 km per uur.

Deze oldtimerclub organiseert vanaf april tot en met oktober iedere maand een rit. Het deelnamepercentage hiervan is enorm hoog, n.l. 50 60%.

 

 

 

 

De gefotografeerde beker is van het jubileum van de S.P.C.N. in mei 2001 te Valkenswaard.
Hij is gewonnen door deze Packard, uit een deelnemersveld van 50 andere deelnemers. De beker werd persoonlijk uitgereikt door de voorzitter van de Packardclub uit de VS.

 

Wilt u meer zien over de Packard?
Kijk dan op: www.spcn.nl en op www.packardclub.org.
Veel kijkplezier.

De auto van Peter en Yvonne Hermens

Chrysler Windsor Highlander C38

Bouwjaar 1948
6 cilinder L-head (flathead) met een inhoud van 4107 cc
114 PK bij 3600 toeren
Halfautomatische (fluid drive) versnellingsbak
Gewicht 1730 KG
Aantal gebouwd: 161.139 stuks
Fabrieksprijs: $ 2.104

 

Deze auto is door een zakenrelatie "gevonden" in Amerika. Hij stond te koop in Whichita Falls in Texas (foto hiernaast). De auto bleek in goede conditie te verkeren; geen doorgeroeste onderdelen en redelijk strak in het pak.
In 1997 is de auto per container verscheept vanuit Galveston naar Rotterdam, waar hij rond de Kerst van dat jaar arriveerde.
 

Het droge en warme Texaanse klimaat had er echter voor gezorgd dat alle rubbermateriaal, slangen e.d. behoorlijk uitgedroogd waren. Deze moesten dus vervangen worden.
Tijdens dit proces werd uiteindelijk besloten om de auto helemaal te ontmantelen en vanaf de basis opnieuw op te bouwen.

Tijdens deze "body off" restauratie kwam er uiteraard wel roest aan de auto te voorschijn, maar bleek hij nergens doorgeroest te zijn.
De restauratie heeft uiteindelijk 2,5 jaar geduurd, waarbij alle belangrijke onderdelen vervangen zijn, de motor gereviseerd is en de auto weer in zijn oorspronkelijke kleur gespoten is.

De auto beschikt op dit moment nog steeds over de originele bekleding uit 1948

Bij deze auto beschikt Peter inmiddels over veel documentatiemateriaal, zoals de originele gebruikersboekjes, advertentieseries, technische boeken, gadgets en zelfs een instructiefilmpje uit 1948 voor de verkopers van Chrysler.

In 2008 heeft onze auto de Dutch Chrysler USA Classic Car Cup gewonnen als mooiste auto van de show

                                                                                                                                                                                                                         

Designed by DJK-ontwerp 2018

    Naar boven